.:::. Hameti دنیای .:::.

دنیای متفاوت، دنیای گیم و گیک ها، دنیایی خوشمره

.:::. Hameti دنیای .:::.

دنیای متفاوت، دنیای گیم و گیک ها، دنیایی خوشمره

طبقه بندی موضوعی

انواع گیمر و انواع الگوهای گیمری!

Hamet | چهارشنبه, ۴ دی ۱۳۹۲، ۰۶:۰۶ ب.ظ

شروع

ما در این مطلب قصد داریم انواع بازیکن های گیم که به 2 گروه اصلی Core  (حرفه ای) و Casual (معمولی) تقسیم می شوند رو شناسایی کنیم. بعد از اینکه فهمیدیم به چه کسی Core  و Casual می گن به سراغ انواع آرکه تایپ های (Archetype یا الگوی اولیه) گیمرها می ریم. بعد از خوندن این مطالب ما به راحتی می فهمیم که خودمون و یا دوستمون عضو کدوم یک از گروه ها و آرکه تایپ ها هستن. اینجا سعی کردیم بعضی اصطلاحات به صورت انگلیسی استفاده بشه چون برگردوندن اونها به فارسی مفهوم اصلی کلمه رو از بین می برد. نگران نباشید این مطلب اطلاعات نسبتا خوبی را در اختیار ما قرار می ده.

خواهش میکنم محکم سر جاهاتون بشینید، کمر بندهاتون رو ببندید و خودتون را برای شناختن آماده کنید چون می خوایم پرواز کنیم.




انواع بازیکن های گیم

در ابتدا، بازیهای کامپیوتری مخاطبان خیلی محدودی را به خود جذب می کردند. این خُرده فرهنگ در درجه اول شامل هکرهای کامپیوتری و طرفداران داستانهای علمی تخیلی می شد. هر چند، با گذشت زمان پیشرفت، مردم بیشتری وارد دنیای کامپیوتر و بازیهای کامپیوتری می شدند. امروزه کامپیوتر و بازیهای ویدیویی دارند گرفتار تخیل همه می شوند. با درخواست کامپوترها، بازیهای ویدیویی نیز گسترش پیدا کردند و انواع مختلفی از مردم آنها را انجام می دهند. به عبارتی برای طراحی بازیها، شما به شناختن گروههای مختلف بازیکن ها و دلیل بازی کردن آنها نیاز فراوانی دارید.

هر چند همه آنها انواع مختلفی از بازیکن ها در دنیای کامپیوتر و بازیهای ویدیویی هستند، اما همه آنها می توانند به دو گره اصلی تقسیم بشوند:

·          The Core Gamer (گیمرهای حرفه ای) : برای Core گیمرها بازی کامپیوتری از یک سرگرمی لذت بخش فراتر می باشد. این مدل سرگرمی مورد علاقه آنهاست. آنها بیشتر زمان فراغت خودشان را صرف انجام دادن بازیها می کنند. زمانی هم که آنها بازی نمی کنند، به سراغ فروشگاه محلی بازیهای کامپیوتری می روند و به دیدن بازیها می پردازند یا پیش نمایش بازی ها را می خوانند و یا پیامی به تابلو پیام بازی ارسال می کنند. Core گیمرها برای بازی مورد علاقه خود سایت هواداران ( Fan Site ) می سازند. آنها روش استراتژی گیم پلی ( Game Play ) و چگونگی ادامه رَوند بازی را می نویسند. آنها پولهایی را که به سختی بدست آورده ند را برای خریدن کارت گرافیک بعدی و یا خریدن یک مانیتور با کیفیت تری پس انداز می کنند.

·         The Casual Gamer (گیمرهای معمولی) :  Casual گیمرها به طور فزاینده ای برای صنعت بازی بسیار مهم هستند. اگر کمی دقت کنید می بینید که بخش زیادی از جمعیت گیمرهای حال حاضر را Casual گیمرها تشکیل می دهند. و این دلیلی بر پول پارو کردن بعضی از شرکتهای بازی سازی می باشد. برای Casual گیمر، لذت بردن از بازی از هر چیز دیگری برتری دارد. او چه دختر باشد و چه پسر اگر از بازی کردن نا امید و خسته شود بازی را به راحتی متوقف می کند.

هم Casual گیمر و هم Core  گیمر، افراد مختلفی هستند که به نظر می رسند در شیوه های مختلف بازیها را انجام می دهند. اگر آنها به یک بازی با روش خاص خود برخورد کنند، تجربه آنها می تواند کاملا متفاوت باشد. در اینجا تعدادی از رایج ترین آرکه تایپ های (Archetype یا الگوی اولیه) گیمرها وجود دارد:

 

1.       The Berserker

2.       The Detective

3.       The Power-Leveler

4.       The Strategist

5.       The Socializer

6.       The Thespian

 

The Berserker  (دیوانه)

برای گیمرهای نوع Berserker انتقام، تخریب و ویرانی و توده بزرگی از تخریبها برترین و بزرگترین چیزی می باشد که این آرکه تایپها می خواهند. تیر اندازی، به آتش کشیدن و شکستن همه چیز راه و روش آنهاست. محوریت یک بازی Berserker روی سیستم مبارزه ی بازی قرار میگیرد. Berserker ها هیچ علاقه ای به حل کردن معماهای پیچیده و در هم و بر هم ندارند و یا دوست ندارند خیلی ماهرانه به صورت دزدکی حرکت کنند و از سربازها و نگهبانهای از همه جا بی خبر گذز کنند. Berserker ها با سلاح های در حال شلیک و مشتعل خود حرکت می کنندو همه چیز را در راه و مسیرشان نابود می کنند و می کشند.

برای مثال Doom یک بازی است که Berserker ها را جذب می کند. در بازی Doom  بازیکن مهمات تهیه می کند و همه شیاطین (Demons) در بازی و هر چیزی که سمت او حمله می کند را از بین می برد. در بازی Doom، موضوع اصلی به قتل رساندن همه شیاطین و زنده ماندن تا پایان بازی است.


 

The Detective (کارآگاه)

گیمرهای Detective  دقیقا نقطه مقابل Berserker ها می باشند. جایی که یک Berserker در آنجا جست و خیز می کند و تفنگش را روشن می کند، یک Detective اول به آرامی گوش می کند و سپس وارد می شود. Detective ها به دقت پیش می روند و به دنبال راههای هوشمندانه برای شکست دادن آن بازی هستند. آنها همه چیز را مانند نمونه ای از پازل می بینند. بعضی وقتها به خاطر نیاز، خودشان را درگیر مبارزه می کنند. هر چند، بیشتر اوقات Detective ها از پیدا کردن راههای هوشمندانه برای جلوگیری از نبرد و درگیری لذت می برند.

Thief: The Dark Project یک نمونه از بازیهایی است که یک بازیکن از نوع ارکه تایپ Detective خواستار آن می باشد. در این بازی، بازیکن برای اینکه بتواند به صورت کاملا بی سرو صدا در سر تا سر محیط بازی حرکت کند آموزش دیده است. در اینجا بازیکن باید از بقیه کاراکترها در بازی زرنگتر و باهوش تر باشد.


The Power-Leveler  (قدرت گرا)

معمولا Power-Leveler ها اهل مدرسه Core گیمینگ (Core School of Gaming) هستند. "بیشتر به من بده" این رمز و کُد آنهاست. این نوع از بازیکنها به دنبال بدست آوردن چیزهای بیشتری هستند –قابلیتهای بیشتر، سلاحهای بیشتر و آیتمهای بیشتر. بیشتر از آن چیزی که بازی در حال حاضر دارد و بازیکن بدنبال بیشتر کردن آن می باشد را به زبان عامیانه “Phat Lewt” می نامند. Power-Leveler ها به طرز حیرت انگیزی صبور هستند. آنها اغلب ساعتها مانند "Camping" به تمرین تدابیر و تاکتیکهای خسته کننده جنگی می پردازند. “Camping” شامل پیدا کردن سطح هیولا (Level of Monster) که برای سطح کاراکتر (Character’s Level) آنها امتیاز تجربی بهینه فراهم می کند، می باشد. به این صورت که، کشتن هیولا و سپس ماندن در همان محل تا وقتی که هیولا "Re-Spawn" (دوباره به بازی برگرددو زنده شود) شود و دوباره آنرا بکشد و این کار را انقدر تکرار کند که سطح کاراکتر خود را بالا ببرد.

Dark Age of Camelot یک نمونه از بازیهایی است که Power-Leveler ها خواهان آن هستند. این بازی محدوده وسیعی از کاراکترها که توسط یک سری تنظیمات برای انتخاب آنها تهیه شده و برای بازی کردن در اختیار بازیکن قرار دارد را دارا می باشد. هر کدام از کاراکترها دارای چالش و یا دشمن  متفاوتی هستند. در این بازی 4 قلمرو پادشاهی که در جنگ هستند وجود دارد که بازیکن می تواند برای ملحق شدن به هر کدام از ارتشهای پادشاهی یکی از آنها را انتخاب کند.


The Strategist (متخصص تدابیر جنگی)

Strategist ها شطرنج بازهای دنیای بازیهای کامپیوتری هستند. میشود گفت بیشتر اوقات آنها را نیز اهل مدرسه Core  گیمینگ صدا می زنند. آنها به غرق کردن خودشان در دنیای گیم میل ندارند در عوض، خوشی آنها از تاکتیک ها، تصمیم گیری ها و میدیریت منابع بدست می آید. در بسیاری از مواقع، Strategist ها از نقش بازی کردن به عنوان “god” (خدا) لذت می برند. مانند بیشتر Core گیمرها که به قوانین خاصی تمایل دارند، Strategist ها به قوانین وکلا تمایل دارند. توجه آنها به جزییات و مسائل آماری می تواند روی مشخصه ها مرز گذاری کند.

Age of Empires یک نمونه از آن بازیهایی است که آرکه تایپ (ArcheType) Strategist را مجذوب می کند. در این بازی شما یک امپراطوری کامل را مدیریت می کنید. که شامل محافظت از امپراطوری خود در برابر پادشاهی همسایه، حمله کردن به دیگر امپراطوری ها و اضافه کردن آنها به امپراطوری خود، ساختن ساختمانها در امپراطوری خودتامن برای بالا بردن و بزرگتر کردن ظاهر امپراطوری، می شود.


The Socializer (اجتماعی کننده)

نمونه بازیکن های Socializer نسبتا جدید ولی در محبوبیت و معروفیت در حال رشد می باشند. از آغاز آنلاین چت، بازیهای نقش آفرینی (role-playing games) مبتنی بر متن محبوب شده اند. از آغاز این بازیها، آنها را MUDS (Multi-User Dimensions) صدا می زدند. جوامع مجازی جایی بودند که مردم در آن برای ارتباط برقرار کردن و تعامل، شخیتهای جعلی و ساختگی می ساختند. بازی Dungeons and Dragons  سبک بازیهای نقش آفرینی بود.

Second Life نوعی از یک بازی است که آرکه تایپ Socializer را جذب خود می کند. در این بازی یک دنیای 3بُعدی (3 Dimension) مجازی و آنلاینی هست که تماما توسط کاربرانش ساخته و تکامل پیدا می کند. این جهان بزرگ به سرعت در حال توسعه می باشد. بازیکنها می توانند چیزهایی را که تصور میکنند به راحتی در بازی ایجاد کنند و یا انجام دهند. برای مثال، به دیدن همسایه ها بروند، به مراکز خرید بروند، به کلابهای شبانه بروند و یا به میدان ورزشی بروند. علاوه براین، بازیکن می تواند یک کاراکتری را که محضا انتخاب کرده است را به عنوان یک اَبَر قهرمان یا یک هیولای افسانه ای تبدیل کند.


The Thespian (هنرپیشگی)

نقش آفرینی برای ارکه تایپ Thespian یعنی همه چیز. نماد (Avatar) گیمر نمایانگر شخصیت او نیست بلکه یار و همزاد او می باشد. یک Thespian از این که برای زمان کوتاهی به شخصیت دیگری تبدیل می شود لذت می برد. اغلب، همزاد آنها از آن چیزی که آنها در دنیای واقعی هستند خیلی تفاوت دارد. یک شخص خیلی اخلاقی و معنوی ممکن است یک همزاد فاسد و بد اخلاق را انتخاب کند و یا یک شخص قد بلند ممکن است یک کوتوله را به عنوان همزاد انتخاب کند.

شاید یک آرکه تایپ Thespian نیز مجذوب بازی Dark Age of Camelot شود. در این بازی گیمر می تواند از محدوده وسیع کاراکترها، برای قرض گرفتن نقش یک کاراکتر، آن را انتخاب کند. در این بازی کاراکترها شخصیت ها و قدرتهای متفاوتی دارند.



ما الان می توانیم بفهمیم که آیا Casual گیمر یا Core  گیمر هستیم؟! علاوه بر این میتوانیم آرکه تایپ خودمان را هم تشخیص دهیم و سراغ هر بازی نرویم. یادمان باشد که گیمر حرف ای بودن به این معنا نیست که ما باید همه بازیها را انجام دهیم، این فقط یک برداشت غلط می باشد. پس از این به بعد سعی کنیم حرفه ای تر برخورد کینم.


این نکته را هم باید اشاره ای بهش کنم که در حال آماده کردن مطلبی در مورد "انگیزه های در پشت بازی کردن" هستم. یه توضیح مختصر میتونم راجبش بدم اینه که شما میفهمید که چرا مثلا یکی دوست داره بازی GTA رو انجام بده و یا چرا یکی دوست داره Call of Duty بازی کنه.

زندگیتان سر شار از موفقیت و بر پایه گیم باشد...

راستی شما عضو کدام دسته و آرکه تایپ هستید ؟؟؟


نظرات  (۴)

Admin Jan In Axe Pesar Mozarde Khodeti?Che Sexy Va Jazab :D
Dash hamed awli bood, kheyli chiza yad gereftam :Xx
پاسخ:
مرسی عزیزم. خوشحالم که چیزی تونستم به اطلاعاتت اضافه کنم!
  • برنامه زیاد شدن فالوور
  • I think the admin of this site is really working hard
    in favor of his site, because here every information is quality based data.
  • طراحی ویلا دوبلکس
  • Genuinely when someone doesn't understand afterward
    its up to other people that they will assist, so here it occurs.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی